آموزش حرکت مهره ها در شطرنج

به صورت خلاصه حرکت مهره ها را می توان اینگونه شرح داد :

1- حرکت شاه : شاه می تواند یک خانه به اطراف برود و اگر مهره ای از حریف در این خانه ها باشد آنرا بزند، شاه

مهره ای است که قابل زدن نیست.

2-حرکت رخ: رخ به صورت مستقیم حرکت میکند، یعنی بالا، پایین،راست، چپ می تواند برود و اگر مهره ای از

حریف در این خانه ها باشد می تواند آنرا بزند، پس رخ مانند نماد مثبت در ریاضی حرکت میکند.

3-حرکت فیل : هر بازیکن در بازی شطرنج یک فیلم سیاه رو و یک فیل سفید رو دارد و فیل به صورت مورب(کجکی)

حرکت میکند و می تواند مهره های حریف را در این خانه ها بزند.

4-حرکت وزیر : وزیر قوی ترین مهره شطرنج می باشد زیرا می تواند همانند رخ و فیل یعنی به صورت مستقیم و

مورب حرکت کند.

5- حرکت اسب : اسب می تواند به صورت L انگلیسی حرکت کند و در چهارجهت مختلف حرکت میکند و تنها مهره

ای است که می تواند از روی بقیه مهره ها بپرد.

6- حرکت پیاده : پیاده ضعیف ترین مهره شطرنج می باشد و در حالت عادی یک خانه به جلو می آید اما در اولین

حرکت این توانایی را دارد که در صورت دلخواه 2 خانه به جلو بیاید، پیاده بر خلاف دیگر مهره های شطرنج برای زدن

مهره حریف به صورت مورب یک خانه به جلو حرکت میکند، البته لازم به ذکر است حرکتی به نام آنپاسان وجود دارد

که در مورد پیاده می باشد.

نکته مهم در مورد پیاده، این هست که تنها مهره ای هست که فقط رو به جلو حرکت میکند و هیچگاه به عقب بر

نمیگردد و پیاده تنها مهره ای هست که وقتی به عرض آخر می رسد می تواند به مهره های فیل، اسب ، رخ ، وزیر

تبدیل شود.

درباره Parham

همچنین ببینید

نینتندو سوئیچ پرو احتمالاً اواخر سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد

شنیده‌ها حاکی از آن است، به‌دلیل مشکل کمبود قطعات، کنسول جدید نینتندو سوئیچ پرو احتمالاً …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.